El mur de la desraó que ha fet fins ara que un territori que és al cor d’Àlaba continuï sota administració burgalesa segueix esquerdant-se. Cal tenir en compte que els primers regidors del PNB i de l’esquerra abertzale van entrar en aquests dos ajuntaments el 2011, ja que fins aquella legislatura els partidaris de l’annexió els defensaven agrupacions independents.
A l’ajuntament d’Argantzun fa 40 anys hi va entrar la Guàrdia Civil per impedir que el consistori votés a favor de l’annexió a Àlaba.
La qüestió de Trebiño és una més d’aquelles incoherències territorials històriques derivades de la manera de marcar fronteres que no tenien res a veure amb la realitat. En aquest cas, un enfrontament entre el rei de Castella i el de Navarra va deixar fa segles una situació que ha perdurat fins avui. Un anacronisme històric que afecta 221 quilòmetres quadrats, dos ajuntaments i gairebé 2.000 persones. https://www.ara.cat/politica/trebino-nova-oportunitat-marxar_0_2257574275.html